To siderprodusenter fra Ryfylke har skrevet historie i Barcelona. Under World Luxury Awards 2025 ble norsk sider servert side om side med Moët & Chandon – et gjennombrudd som plasserer norsk håndverk i verdens luksussegment.

Når World Luxury Awards samler noen av verdens mest innflytelsesrike aktører innen reiseliv og gjestfrihet, er det normalt store merkevarer som dominerer. I år var det annerledes. Blant luksusmerker som Moët & Chandon ble gjestene møtt av sider fra Hjelmeland i Ryfylke.
Apal Sideri og OmCider fikk dermed en plass i rampelyset som første norske produsenter noensinne på denne arenaen. World Luxury Awards er en internasjonal prisutdeling og møteplass for luksusindustrien, og regnes som en av de viktigste arenaene for å sette trender og bygge nettverk globalt.
Bak initiativet står Arctic Appetites, et norsk-spansk selskap som jobber for å ta norske småskalaprodusenter ut i verden. Som Grand Luxe-partner under årets prisutdeling fikk selskapet muligheten til å presentere norsk sider for bransjefolk fra mer enn 60 land.
"Vi står i samme velkomstområde som verdens største luksusmerker, og det vi representerer er ekte håndverk – norsk sider laget av epler fra Ryfylke," sier Jon Magnus Solgaard, grunnlegger av Arctic Appetites.
Lokale produsenter med store ambisjoner
For Dan Olav Sæbø i Apal Sideri handler deltakelsen om å løfte norsk sider inn i en større sammenheng:
"Norsk sider er ikke lenger et lokalt fenomen – den er en del av en større bevegelse. Vi viser at små produsenter fra Ryfylke kan levere på nivå med internasjonale vin- og champagnehus."
Hos OmCider, drevet av Bodil og Andreas Kvame på Fevoll Gård, er identitet og landskap nøkkelord.
"Hver flaske bærer smaken av fjord, regn og eplehager. Å stå på samme scene som Moët & Chandon viser at ekte håndverk har en plass også i luksusverdenen," sier Andreas Kvame.
Der lanseringen i Barcelona tidligere i år markerte inngangen til det spanske markedet, representerer World Luxury Awards et steg inn i luksussegmentet. Her møtte norsk sider et publikum bestående av hotelleiere, merkevareledere, internasjonal presse og beslutningstakere.
At to små produsenter fra Hjelmeland fikk denne plassen, viser både potensialet i norsk sider og styrken i samarbeidet mellom lokale produsenter og internasjonale aktører.