Fra Hjelmeland til luksusverden

Norsk sider på en global luksusarena

Når World Luxury Awards samler noen av verdens mest innflytelsesrike aktører innen reiseliv og gjestfrihet, er det normalt store merkevarer som dominerer. I år var det annerledes. Blant luksusmerker som Moët & Chandon ble gjestene møtt av sider fra Hjelmeland i Ryfylke.

Apal Sideri og OmCider fikk dermed en plass i rampelyset som første norske produsenter noensinne på denne arenaen. World Luxury Awards er en internasjonal prisutdeling og møteplass for luksusindustrien, og regnes som en av de viktigste arenaene for å sette trender og bygge nettverk globalt.

Artic Appetites som døråpner

Bak initiativet står Arctic Appetites, et norsk-spansk selskap som jobber for å ta norske småskalaprodusenter ut i verden. Som Grand Luxe-partner under årets prisutdeling fikk selskapet muligheten til å presentere norsk sider for bransjefolk fra mer enn 60 land.

"Vi står i samme velkomstområde som verdens største luksusmerker, og det vi representerer er ekte håndverk – norsk sider laget av epler fra Ryfylke," sier Jon Magnus Solgaard, grunnlegger av Arctic Appetites.

Lokale produsenter med store ambisjoner

For Dan Olav Sæbø i Apal Sideri handler deltakelsen om å løfte norsk sider inn i en større sammenheng:

"Norsk sider er ikke lenger et lokalt fenomen – den er en del av en større bevegelse. Vi viser at små produsenter fra Ryfylke kan levere på nivå med internasjonale vin- og champagnehus."

Hos OmCider, drevet av Bodil og Andreas Kvame på Fevoll Gård, er identitet og landskap nøkkelord.

"Hver flaske bærer smaken av fjord, regn og eplehager. Å stå på samme scene som Moët & Chandon viser at ekte håndverk har en plass også i luksusverdenen," sier Andreas Kvame.

Et nytt kapittel for norsk sider

Der lanseringen i Barcelona tidligere i år markerte inngangen til det spanske markedet, representerer World Luxury Awards et steg inn i luksussegmentet. Her møtte norsk sider et publikum bestående av hotelleiere, merkevareledere, internasjonal presse og beslutningstakere.

At to små produsenter fra Hjelmeland fikk denne plassen, viser både potensialet i norsk sider og styrken i samarbeidet mellom lokale produsenter og internasjonale aktører.

LOKALMAT
29.10.2025

Fra Hjelmeland til luksusverden

To siderprodusenter fra Ryfylke har skrevet historie i Barcelona. Under World Luxury Awards 2025 ble norsk sider servert side om side med Moët & Chandon – et gjennombrudd som plasserer norsk håndverk i verdens luksussegment.

Norsk sider på en global luksusarena

Når World Luxury Awards samler noen av verdens mest innflytelsesrike aktører innen reiseliv og gjestfrihet, er det normalt store merkevarer som dominerer. I år var det annerledes. Blant luksusmerker som Moët & Chandon ble gjestene møtt av sider fra Hjelmeland i Ryfylke.

Apal Sideri og OmCider fikk dermed en plass i rampelyset som første norske produsenter noensinne på denne arenaen. World Luxury Awards er en internasjonal prisutdeling og møteplass for luksusindustrien, og regnes som en av de viktigste arenaene for å sette trender og bygge nettverk globalt.

Artic Appetites som døråpner

Bak initiativet står Arctic Appetites, et norsk-spansk selskap som jobber for å ta norske småskalaprodusenter ut i verden. Som Grand Luxe-partner under årets prisutdeling fikk selskapet muligheten til å presentere norsk sider for bransjefolk fra mer enn 60 land.

"Vi står i samme velkomstområde som verdens største luksusmerker, og det vi representerer er ekte håndverk – norsk sider laget av epler fra Ryfylke," sier Jon Magnus Solgaard, grunnlegger av Arctic Appetites.

Lokale produsenter med store ambisjoner

For Dan Olav Sæbø i Apal Sideri handler deltakelsen om å løfte norsk sider inn i en større sammenheng:

"Norsk sider er ikke lenger et lokalt fenomen – den er en del av en større bevegelse. Vi viser at små produsenter fra Ryfylke kan levere på nivå med internasjonale vin- og champagnehus."

Hos OmCider, drevet av Bodil og Andreas Kvame på Fevoll Gård, er identitet og landskap nøkkelord.

"Hver flaske bærer smaken av fjord, regn og eplehager. Å stå på samme scene som Moët & Chandon viser at ekte håndverk har en plass også i luksusverdenen," sier Andreas Kvame.

Et nytt kapittel for norsk sider

Der lanseringen i Barcelona tidligere i år markerte inngangen til det spanske markedet, representerer World Luxury Awards et steg inn i luksussegmentet. Her møtte norsk sider et publikum bestående av hotelleiere, merkevareledere, internasjonal presse og beslutningstakere.

At to små produsenter fra Hjelmeland fikk denne plassen, viser både potensialet i norsk sider og styrken i samarbeidet mellom lokale produsenter og internasjonale aktører.

Aktuelt