Scroll
TEAL skal stimulere til bærekraftig næringsutvikling innen akvakultur og havbruk, og legger stort fokus på at bærekraftig produsert mat fra havet vil være en viktig del av svaret på hvordan vi innretter en fremtidsrettet matproduksjon. Våre forretningsutviklere har lang erfaring innen næringsutvikling, og kan bistå med alt fra strategiarbeid til innovasjon- og søknadsprosesser.
Kontakt ossMålbedrift i TEAL siden mai 2018.
Rogaland Havbrukspark er en forskningslab som gir gründere og oppstartsselskaper tilgang til infrastruktur for å lettere komme i gang med testing og forskning på fremvoksende arter, med minimal risiko og investering.
Historien
Bakgrunnen for Rogaland Havbrukspark var et behov for felles fasiliteter blant aktører innen landbasert oppdrett. Flere av aktørene trengte både tidseffektiv testing og lavere risiko for å komme i gang. På Finnøy ble det etablert en felles plattform med infrastruktur og lokaler som gjør det mulig å teste nye løsninger uten å bygge opp alt selv. Gjennom dette har parken blitt et viktig utgangspunkt for gründere i tidlig fase, og en forskningslab med konsesjoner på hele 27 arter.
Veivalg og utvikling
Samarbeidet med TEAL har vært knyttet til flere praktiske og strategiske utviklingstiltak. Et sentralt grep har vært etableringen av visningskjøkkenet – en arena der produsenter kan vise frem og teste produktene sine i møte med potensielle kunder og marked. Kjøkkenet skal brukes til smakinger, kokkeshow og arrangementer. I tillegg er nettsidene oppgradert og tydeligere på innhold og profil. Rogaland Havbrukspark er også vertskap for Akvaprønør bedriftsnettverket, som skal redusere risiko for oppstartsselskaper og bidra til bærekraftig kommersialisering av nye arter og løsninger.
Forretningsutvikler: Tove Sivertsen
Foto: Sina Tjøtta
Nettside: https://www.roghav.no/
Målbedrift i TEAL siden januar 2025.
Med verdens første porsjonsklare oppdrettshummer har Norwegian Lobster Farm skapt et unikt nisjeprodukt med utsøkt kvalitet og bærekraft i fokus. Nå er også Baby Blue™ lansert – en liten hummer med stort potensial.
Historien
Norwegian Lobster Farm har i over 25 år jobbet målrettet med å utvikle teknologi og kunnskap for hummeroppdrett. I 2008 startet de med leveranser av porsjonshummer, og nylig ble Baby Blue™ lansert – en liten, eksklusiv hummer på 100–120 g med utsøkt kjøttkvalitet, unik farge og bærekraftig profil. Produktet utnyttes fullt ut og har fått oppmerksomhet fra anerkjente, restauranter, kokker og andre bransjeaktører.
Veivalg og utvikling
Med base i Rogaland Havbrukspark har Norwegian Lobster Farm fått tilgang til fasiliteter og fagmiljø som legger til rette for videre utvikling. Her har selskapet videreutviklet konseptet sitt, testet ny teknologi og rigget seg for vekst. Baby Blue™ er lansert, produksjonsvolumene økes, og selskapet er godt posisjonert for eksport. Fremover står videre oppskalering og kommersialisering sentralt – med mål om å produsere 30 tonn hummer innen 2026 og styrke markedsposisjonen både i Norge og internasjonalt.
Forretningsutvikler: Anders Hellegard
Bilde av Asbjørn: Øystein Otterdal (NRK)
Nettside: https://norwegian-lobster-farm.com/